İran, Basra Körfezi’nde el koyduğu Portekiz bandıralı geminin mürettebatını serbest bırakacak
“MSC Aries” adlı Portekiz bayrağını taşıyan geminin, Londra merkezli “Zodiac Maritime” şirketinin sahibi İsrailli işadamı Eyal Ofer'e ait olduğunu da belirtelim.
İran medyası, İran Dışişleri Bakanı'nın, ele geçirilen İsrail bağlantılı Portekiz bandıralı bir geminin mürettebatına konsolosluk erişimine izin verildiğini ve onların serbest bırakılmasını beklediğini söylediğini aktardı.
İran Devrim Muhafızları Donanması, İsrail ile bağlantısı olduğu şüphesiyle 13 Nisan'da Basra Körfezi'nde bir ticaret gemisine el koydu.
“MSC Aries” adlı Portekiz bayrağını taşıyan geminin, Londra merkezli “Zodiac Maritime” şirketinin sahibi İsrailli işadamı Eyal Ofer'e ait olduğunu da belirtelim.
Hürmüz Boğazı yakınlarında ele geçirilen konteyner gemisinin 25 kişilik mürettebatı bulunuyor.
İran devlet medyası, İran Dışişleri Bakanı Hossein Emirabdullahiyan'ın Portekizli mevkidaşı Paulo Rangel ile yaptığı telefon görüşmesinde “gemi mürettebatının serbest bırakılmasıyla ilgili insani sorunun kendilerini ciddi şekilde endişelendirdiğini” söylediğini bildirdi.
Emirabdullahiyan'ın mürettebatın Tahran'daki büyükelçilerine teslim edileceğini söylediği de haberlerde yer aldı.
Ancak bunun ne zaman gerçekleşeceğine dair herhangi bir ayrıntı verilmedi.
Bu arada İran Dışişleri Bakanlığı, MSC Aries gemisine “denizcilik kanunlarını ihlal” suçundan el konulduğunu ve geminin İsrail ile bağlantılı olduğuna dair herhangi bir şüphenin bulunmadığını duyurdu.
MSC Aries, gemilerini İsrailli işadamı Eyal Ofer'in sahibi olduğu Zodiac Maritime'ın bir yan kuruluşu olan Gortal Shipping'den kiralıyor.
Hürmüz Boğazı neden önemlidir ve nerede bulunur?
İran'ın Batı'ya karşı koz olarak kullandığı Hürmüz Boğazı, Ortadoğu'da üretilen petrolün Pasifik, Asya, Avrupa ve Kuzey Amerika pazarlarına taşınmasında “büyük bir stratejik arter” konumunda.
Her gün deniz yoluyla taşınan dünya petrolünün üçte biri Hürmüz Boğazı'ndan geçmektedir.
Hürmüz Boğazı yıllardır bölgesel gerilimlerin merkezinde önemli bir rol oynadı.
Tahran yönetimi daha önce Hürmüz Boğazı'nı kapatmakla tehdit etmişti.
- İran ile Umman'ı ayıran bu su yolu aynı zamanda Umman Denizi'ni Umman ve Körfez'e de bağlamaktadır.
- En dar kısmı 21 mil genişliğindedir, ancak kullanılan navigasyon her yönde 2 mil genişliğindedir.
- Her yıl dünyadaki petrol ve diğer sıvı yakıtların %30'u bu boğazdan geçmektedir.
- Suudi Arabistan, İran, Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt ve Irak'tan yapılan ham petrol ihracatının önemli bir kısmı buradan geçiyor.
- Katar'ın doğal gazının neredeyse tamamı buradan taşınıyor.
- 1980-1988 yılları arasındaki savaşta İran ve Irak, bu boğaz üzerinden birbirlerinin petrol ihracatına zarar vermeye çalışmış ve bu çatışmalar tarihe “tanker savaşları” olarak geçmiştir.
- ABD Donanması'nın Beşinci Filosu Bahreyn'de bulunuyor. Washington, “bu filonun amacının bölgedeki ticari nakliyeyi korumak olduğunu” söylüyor.